25 June 2009

Poligami suatu “penyakit genetik”?

Penyakit genetik ini bukan bermaksud poligami itu suatu penyakit seperti asma, rabun mata, sakit jantung dan sebagainya. ‘Penyakit genetik’ itu metafora kepada sesuatu faktor sahaja.




Bukanlah tujuan penulisan ini untuk menjijikkan poligami kerana ianya dibenarkan dalam syariat Islam. Namun apa yang pasti, saya sekadar mahu mencari penyebab kepada seseorang itu berpoligami.

Adakah poligami atau kahwin lebih dari satu kali adalah penyakit genetik? Itu cuma hipotesis saya. Betul atau salah, anda yang tentukan.

Sebelum anda bergelak ketawa dengan hipotesis saya ini, jom kita baca dulu cerita dibawah ini. Ini bukan cerita sang penglipur lara, bukan jua cerita dari mana-mana novel. Ini cerita benar-benar berlaku. Maknanya, ia realiti, bukan fantasi saya semata-mata.

Ahmad (nama dan alamat sebenar dirahsiakan) ialah seorang yang membesar di kelilingi oleh orang-orang yang berpoligami atau berkahwin lebih dari sekali.

Ibunya pernah bercerita kepadanya, moyangnya dahulu suka berkahwin. Apa maknanya itu? Adakah moyangnya suka kerana dapat berkahwin, atau ada makna lain disebalik perkataan ‘suka’ itu?

Tentu sekali moyangnya bukan seronok kerana dapat berkahwin, tapi moyangnya berkahwin dalam bilangan yang banyak. Mungkin lebih dari 10 kali. Siapa tahu, mungkin moyangnya ada ilmu pengasih. Mahu belajar ilmu pengasih? =p

Ayah kepada ibunya, yakni datuknya juga berkahwin sebanyak dua kali. Ibunya mempunyai lima orang adik beradik. Kakak sulung kepada ibunya juga dimadukan. Adik-beradik yang keduanya juga berkahwin dengan tiga orang wanita.

Disebelah ayahnya pula, ayah kepada ayahnya, yakni datuknya juga berkahwin sebanyak dua kali. Dan akhir sekali, ayah Ahmad juga berpoligami. Ayahnya pernah berkahwin dengan tiga orang wanita termasuk ibunya.

Sebab itulah dikatakan poligami itu ‘penyakit genetik’ kerana dalam suatu keluarga itu terdapat banyak yang berkahwin lebih dari satu.

Kesimpulannya, adakah Ahmad juga akan berkahwin lebih dari sekali?

Nak kata ya atau tidak, anda sendirilah yang memikirkannya.

Apa komen anda?

5 comments:

kay said...

eyh..btol ni professor farouq?
mne prof bwt research..?
agak kurg best klw pkai word 'penyakit genetik'..
kcuali la klw prof rse polygamy tuh satu pnyakit yg merbahaya..ish2..dahsyat tu prof...
klw tgk cte prof nih,nak kte kan keturunan/genetik agak susah gak..
ok tak klw kte tukar dgn 'pengaruh persekitaran'...?
hahaha

H. said...

farok nak poligami ya?....

Muhaimin said...

kery:-
Pertama skali..thanks for comment. Yg pasti, ak bkn prof la..haha. Itu cuma hipotesis ak la..klu ltak pengaruh persekitaran...nt x jd besh lak..hehe

hidayat:-
soalan tu masuk kategori, ""wrong place & wrong time""..but not wrong person..hahaha =p
just joking..dayat nak ke?? hehe

Anonymous said...

Mcm kenal je si Ahmad ni.. :p
Yg tu, hnya takdir je ble menentukan.

Rahimin Rahman said...

hmm..based on pngalaman mlihat manusia...mmg sains boleh kate yg genetik mmg mmpengaruhi poligami ni..mungkin lg specific cmni...genetik boleh brkait ngn prasaan kan...so...myb trlibat...perasaan nk kawen rmai...cepat terpikat ngn org laen..n sntiase rase nk tulun wanita...but..papepun..Allah lbeyh tau.. ( ^_^ ) (pipi tembam)