08 August 2009

Aku menangis..

Sejak peristiwa ‘itu’, hati saya begitu sensitif dengan perkara yang dikaitkan dengan ibu bapa.

Buat pertama kalinya, saya menangis bila teringatkan apa yang telah berlaku. Menangis bukan kerana ‘itu’, tapi menangis kerana menghampakan harapan dan impian ibu bapa saya.

Ada orang mengambil peringatan dari kesilapan mereka sendiri, tapi saya mengambil peringatan dari kesedihan ibu bapa saya. Kerana impian kita bukan untuk kita semata, bahkan untuk orang yang kita perlu sayang dan cinta tanpa syarat-ibu bapa kita.



Saya mengaku, air mata saya sudah lama tidak mengalir. Bukan tidak mahu, tapi tidak boleh. Sedih dan kecewa itu muncul, tapi tidak air mata. Air mata saya tidak mengalir bila peristiwa ‘itu’ berlaku, akan tetapi ianya mengalir apabila telah hampir tujuh bulan peristiwa ‘itu’ berlaku. Saya tersedar akan hakikat hal ini dalam satu slot yang disusun dalam program orientasi di UNITEN ini.

Sungguh daif dan berdosa diri ini.

Saya menangis sepuas-puasnya ketika itu. Kerana, saya tidak tahu bila lagi air mata ini akan mengalir.

Banyak perkara yang membuatkan saya terfikir dan mengenang kembali apa yang telah saya lakukan kepada dan untuk ibu bapa saya.

Saya jarang berada di rumah. Banyak masa dewasa saya ini dihabiskan diluar dari pengawasan dan kawalan ibu bapa saya. Kurang sangat masa yang dihabiskan untuk berbakti kepada mereka.



Jadi, masa yang saya ada di rumah sekarang ini akan dihabiskan untuk berbakti kepada mereka. Tiada lagi masa untuk bermanja-manja dengan mereka, tapi masa yang ada adalah untuk berbakti kepada mereka.

Katakanlah: "Marilah kubacakan apa yang diharamkan atas kamu oleh Tuhanmu yaitu: janganlah kamu mempersekutukan sesuatu dengan Dia, berbuat baiklah terhadap kedua orang ibu bapa, dan janganlah kamu membunuh anak-anak kamu kerana takut kemiskinan, kami akan memberi rezeki kepadamu dan kepada mereka, dan janganlah kamu mendekati perbuatan-perbuatan yang keji, baik yang nampak di antaranya mahupun yang tersembunyi, dan janganlah kamu membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya) melainkan dengan sesuatu (sebab) yang benar". Demikian itu yang diperintahkan kepadamu supaya kamu memahami(nya). (Surah al-An’am:151)

6 comments:

Ladyship Atie said...

siapalah kita tanpa mereka..

Muhaimin said...

Btol...jujurnya, an pn lupa bile kali terakhir an menangis..

miszgarfien said...

salam...kamu student uniten campus mana..ambk course ape..welcome 2 the uniten ye..

Muhaimin said...

To ein..uniten kshas..bac. of accounting..thanks for greeting!

miszgarfien said...

oooo accounting..sy ade kwn utk course 2..tp xtau la dia sem bp..so, ni kira nye br 1st sem ker..so, how study??ok x??hurm tny ckit ye..mmg pilih uni10 or un10 offer kamu??sy dh x blaja kat uniten lg..dl campus bangi

Muhaimin said...

ein..saya pilih n uniten offer..br 1st sem..stakat ni, ok..sbb subjek x though sgt..