27 May 2009

Duit & Saya

Sebelum membaca cerita dibawah, baca dulu cerita ini, barulah anda faham cerita saya dibawah ini.

Pepatah ada mengatakan; “Duit bukan segala-galanya, tapi segala-galanya duit”.



Kita sering bermasalah dengan duit. Bagi sesiapa yang merasakan dia tiada masalah dengan duit, alangkah indahnya dunia dia. Ibarat syurga, semua yang diminta akan didapati atau diberi.

Seorang senior saya pernah bercerita tentang konsep ‘Financial Freedom’. Ceritanya lagi, semua orang perlu ada misi dalam hidupnya untuk mencapai konsep itu.

Antara intipati konsep ini ialah, anda bebas melakukan apa sahaja dengan duit anda. Duit bukan lagi satu masalah bagi anda. Tapi yang memberi masalah pada anda ialah, mana lagi aku nak belanjakan duit ini.

Duit antara pencetus masalah paling utama di dunia terutamanya masalah rumahtangga dan jenayah.

Jadi, saya rasa anda semua perlu masukkan lagi satu misi dalam hidup anda. Misi mencapai kebebasan kewangan.

Konsep ini mengambil masa untuk dicapai, bergantung kepada disiplin dan tuah anda dalam urusan kewangan dan ekonomi anda.

Untuk mahu lebih faham akan konsep ini, carilah info dalam internet. Saya bukan pakar dalam hal ini. Sekadar mahu berkongsi salah satu misi dalam hidup saya.

Pakdi.my & zaharuddin.net antara sumber ilmu kewangan saya. Hidup perlulah bijak dalam berbelanja dan mengurus kewangan.

Hidup adalah sebagaimana yang anda tentukan.


"Janganlah kamu takut kepada manusia dalam urusan Allah tetapi takutlah kamu pada Allah dalam urusan manusia."

No comments: